De laatste 2 weken zijn in gegaan - Reisverslag uit Paramaribo, Suriname van Aukje Kemenade - WaarBenJij.nu De laatste 2 weken zijn in gegaan - Reisverslag uit Paramaribo, Suriname van Aukje Kemenade - WaarBenJij.nu

De laatste 2 weken zijn in gegaan

Door: Aukje

Blijf op de hoogte en volg Aukje

23 November 2016 | Suriname, Paramaribo

Hoi hoi,

Dit word dan alweer mijn laatste reis verslag. Helaas zit mijn tijd hier in Suriname er alweer bijna op.

Afgelopen tijd heb ik nog heel veel leuke dingen gedaan met mijn ouders. Zo hebben we een kaaimannen dolfijnen Tour gedaan. Dit houdt in dat je rond 16:00 op de boot stapt om als eerste dolfijnen op de Suriname rivier te zoeken. Na een tijd varen hadden we ze eindelijk gevonden. Je ziet ze niet goed maar we hebben er een paar voorbij zien zwemmen. Hierna zijn wij verder gevaren naar een plaatsje magarita, hier zijn we de boot uit gestapt en begon onze toch verder. Terwijl het donker werd liepen wij een flink stuk land inwaarts en liep een heel vrolijk geitje een stukje met ons mee. Aangekomen bij een huis hadden lokale mensen voor ons gekookt. Je raad het natuurlijk al dat het iets typisch Surinaams was. Klopt inderdaad...... Het was roti wat je met je handen eet. Uiteraard was dit voor pap en mam natuurlijk ook weer een ervaring want dat zijn ze niet gewend. Na de avondmaaltijd hebben we ons ingepakt met een lange broek en vest want we gingen op een bootje het moeras in. Ooh mijn god je moest wel heel erg stil zitten in dat bootje want anders kantelde die om. Geloof me dat was niet zo heel fijn, er zaten namelijk 100 muggen altijd om je heen. Maar al om al is het wel cool en spannend hoor. In het donker door het moeras varen opzoek naar kaaimannen. In de verte zag je soms een glinsterend oog die in het water weer verdween. Helaas hadden wij geen kaaiman kunnen vangen maar de andere boot wel.
Even zijn we uitgestapt om allemaal het dier even vast te houden en er mee op de foto te gaan. Jaja zelfs ons mam heeft het beest vast gehouden hahahah hilarisch maar wel heel knap van haar. Hierna zijn we terug gevaren naar de grote boot en zijn we terug gevaren naar Paramaribo om daar rustig aan weer richting bed te gaan. De volgende dag stond er namelijk weer een trip gepland.

Hoe kan het ook anders dan dat wij Hollanders niet van fietsen houden. Juist ja deze dag stond in het teken van fietsen.... Fietstocht nieuw-Amsterdam en plantage Peperpot. Vanuit zus en zo zijn wij vroeg vertrokken naar leonsberg. (Dit is de opstap plaats om de rivier over te steken) onderweg naar leonsberg was ik er eigenlijk al lichtelijk klaar mee want na een uur fietsen had ik natuurlijk alweer pijn aan me kont. Ah fijn we zijn de rivier overgestoken naar nieuw Amsterdam met de fiets. Hier werd veel verteld over de geschiedenis van dit plaatsje in Suriname. Aan de rand van de rivier zie je nog behoorlijk wat kanonnen. In het openlucht museum kregen we ruim een uur de tijd om wat rond te wandelen. Ik had dit natuurlijk al eerder gezien maar liep graag nog een keer mee want het blijft indrukwekkend. Nadat we alles hadden gezien zijn we verder gefietst richting het zuiden naar Meerzorg. Dit was onze plaats om even uit te rusten en te lunchen. Paps natuurlijk heerlijk smullen van de bami want zo lekker heb je die niet in Nederland. Nadat iedereen was uitgerust zijn we verder gefietst naar Peperpot. Dit is een oude thee en Cacao plantage waarvan nog heel veel is te zien. Eerst zijn we in een informatie centrum geweest en daarna zijn we door een junglepad gefietst om zo uit te komen bij de oude fabriek, opslaghuis, huis van de eigenaar en onder directeur. Geloof als ik zeg dat het heel mooi was. Ergens in mijn hoofd was ik me aan het voorstellen hoe het er hier toen er tijd aan toe ging. Helaas begon het flink te onweren dus moesten we onze fietstocht voort zetten terug naar Meerzorg om daar de boot te nemen naar Paramaribo. Dit was echt een fantastisch interessante dag. Hier in Suriname is nog zoveel geschiedenis te zien dat je er bijna gefascineerd door raakt.

Tussen de dagen door dat pap en mam hier waren hebben we lekker uitgerust bij het zwembad en bijna iedere avond uiteten geweest in alle leuke restaurantjes hier in Paramaribo. Helaas heb ik ze afgelopen maandag weer op het vliegtuig gezet terug naar huis. Gelukkig was het afscheid niet zo erg want ik zie ze zondag weer!!! Helaas heb ik niet alleen afscheid genomen van pap en mam maar was dit ook de laatste dag voor mij op het project. In het weekend had ik al van allerlei spulletjes gekocht voor in het kindertehuis met het geld want ik had opgehaald. Savonds ben ik samen met een paar kinderen pannenkoeken gaan bakken en hebben we deze met zijn alle opgegeten met natuurlijk een glaasje hele zoete ranja. En toen was het moment aangebroken dat ik naar huis ging.... De kinderen hebben nog een lied voor me gezongen en toen begonnen de eerste tranen al te rollen. Niet bij mij hoor maar bij de kinderen. Oooooooh wat was dit hartverscheurend uiteraard bleef ik toen ook niet achter met de tranen hahaha. Alle kinderen heb ik een hele dikke knuffel gegeven en persoonlijk iets gezegd waarom ik zo trots op ze ben.
Dit was toch wel een donkere dag in de tijd dat ik in Suriname zit want het is ongelooflijk frustrerend dat ik gewoon terug naar huis ga en de kinderen dat misschien nooit meer gaan doen...... Even een momentje om bij stil te staan dat wij heb echt heeeeeeeeel erg goed hebben.

En nu zit ik hier helemaal alleen aan het zwembad genieten van mijn laatste dagen hier. Ik zag er tegenop om alleen te zijn maar eigenlijk is het best wel fijn. Ik heb besloten om deze dagen lekker uit te rusten en niet meer op trip te gaan.

Ik wens jullie nog een hele fijne avond en tot snel want zondag ben ik er alweer !!:)

Quote van de dag " Hollanders hebben de klok maar wij Surinamers hebben de tijd...."

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Aukje

Voor 3 maanden in Suriname voor vrijwilligerswerk. In een weeshuis met kinderen die zijn mishandeld en misbruikt

Actief sinds 05 Sept. 2016
Verslag gelezen: 1232
Totaal aantal bezoekers 6474

Voorgaande reizen:

03 September 2016 - 26 November 2016

Suriname

Landen bezocht: