4 daagse jungle trip Blanche marie - Reisverslag uit Paramaribo, Suriname van Aukje Kemenade - WaarBenJij.nu 4 daagse jungle trip Blanche marie - Reisverslag uit Paramaribo, Suriname van Aukje Kemenade - WaarBenJij.nu

4 daagse jungle trip Blanche marie

Door: Aukje

Blijf op de hoogte en volg Aukje

13 September 2016 | Suriname, Paramaribo

13-9-2016

Hee hallo allemaal,

Daar ben ik weer! Vanaf mijn laatste bericht tot afgelopen vrijdag ben ik nog lekker vrij geweest en nog niet naar mijn project, het duurt hier allemaal best lang. Dus ben ik met wat huisgenoten in die vrije dagen lekker gaan chillen en de stad een beetje verkennen. Helaas is het bijna niet te doen om alleen over straat te gaan en s'nachts al helemaal niet. Het gaat hier erg slecht met de politiek en staat waardoor er heel veel criminaliteit is en de Surinamers ons echt als rijke blanke zien. Maar goed ik ben al een beetje bekend ik de omgeving. Zo weet ik waar de supermarkt is, waar je goed kan zwemmen en natuurlijk dat de leuke barretjes zijn. ( hahaha hoe kan het ook anders hè, een echte Kim zullen we maar zeggen
).
Afgelopen donderdag zijn we met het hele huis uiteten geweest in een super leuk restaurantje waar ik Pap en mam zeker mee heen ga nemen als ze hier zijn.
Zooo en toen was het vrijdag. Zoals jullie misschien al wisten of misschien niet ben ik op een 4 daagse trip geweest naar blanche Marie. Dit is een berg met een hele mooie waterval in het midden van het binnenland.
Een klein geschiedenislesje voor jullie hihi.
De Blanche Marie watervallen werden 1897 herontdekt door de voormalige districtscommissaris van Nickerie: luitenant Van Drimmelen. Hij vernoemde de watervallen naar zijn vrouw: blanke Marie.  Rondom de Blanche Marie watervallen vindt u de Eldorado watervallen. De watervallen bevinden zich op ongeveer 300 km afstand van Paramaribo en zijn gelegen aan de Nickerierivier.
Tijdens de 300 km lange reis, doorkruist u de jungle van Suriname. Aangekomen bij de Blanche Marie watervallen, bevindt u zich midden in de ongerepte natuur. Hier kunt u genieten van één van de grootste watervallen in Suriname. Het gebied staat bekend om zijn prachtige flora en fauna. Tijdens de reis kunt u allerlei diersoorten tegenkomen: van bruine apen tot uilen en raven. In dit gedeelte van de jungle leven 8 apensoorten en tot wel 200 verschillende vogels.
(Dit heb ik natuurlijk gewoon van internet geplukt dat snappen jullie wel).

Vrijdag half 8 werden we opgehaald. Ik me rugzak ingepakt maar echt geen flauw idee of ik het goede had mee genomen maarja kwam vast wel goed. In een bus met 10 tieners en heul veul eten en spullen begonnen we aan onze trip. Omdat het 8 uur rijden was en de wegen heel slecht zijn zijn wij de eerste dag halve wegen gestopt bij een soort meer. Prachtig mooi en schoon water (hier moesten we ons in wassen want wc en douche kennen ze natuurlijk niet in de jungle.....) Met de mannen en gids die we bij hadden zijn we ons kamp op gaan bouwen. Ik zal jullie een kleine uitleg geven hoe dit gaat. Je hebt 4 stevige bomen nodig die in een vierhoek staan. Dan zoek je 6 stevige boomstammen om zo 1 balk dwars te leggen aan beide kanten en de andere balken als ondersteuning. Hier worden de hangmatten aangehangen en een zeil boven gespannen. Jaja pace of cake of zo iets ( ik heb braaf staan toe kijken want waar hebben we anders mannen voor hè ). Dus het kamp stond maar de regen was er ook weer. Met zijn alle onder een klein zeiltje zaten wij savende onze soep te eten en rum te drinken. De gids kwam met het fantastische idee om s'nachts met drank op de brug te gaan dansen. Best grappig eigenlijk nu ik er aan terug denk.

Na een vreselijke nacht in een hangmat ging de tocht verder naar blanche Marie. Bij aankomst zagen wij de bui al hangen alle hutjes waren vol. Jaja je raad het al nog een keer z'n kamp opbouwen.
Hup aan de slag en ik ben met wat andere brandhout gaan zoeken ( doe ik ook nog iets nuttigs) toen de hut klaar was wilde ik in me hangmat gaan zit en ja hoor!!!! 1 keer raden wat er gebeurde. Grrrrr godver de kiet storte in. We hebben het maar even gelaten zoals het was en zijn de rivier ingegaan. Even lekker allemaal chillen en uitrusten. Terug bij aankomst stond onze lunche klaar en liepen wat emoties hoog op omdat de hut nog niet klaar was en het al bijna donker begon te worden. Na een groepsoverleg zijn we aan de slag gegaan en hebben alles opnieuw opgebouwd . Terwijl de mannen dat aan het doen waren zaten een paar andere in de rivier te vissen en Yes!!! We hadden er 1 gevangen. Samen met een meisje hebben wij de vis gefileerd en klaar gemaakt voor de bbq. Savonds hebben we gezellig met zijn alle bij het kampvuur gegeten en spelletjes gedaan en toen was het tijd om naar bed te gaan. Helaas heb ik die nacht geen oog dicht gedaan met de angst in me hoofd dat het weer zou instorten.

Rise en Shane dag 3 was aangebroken. In overleg met de gids hadden we besloten dat er een nieuwe tent gebouwd ging worden voor mij ( THE honeymoon suite).
Omdat iedereen bezig was heb ik me handen uit me broekzakken gehaald en ben zelf aan de slag gegaan met sjaak want hij wilde er ook bij liggen ( sjaak woont niet in ons huis maar is meegegaan op trip en is een ras echte homo, fantastisch!!!!) nou wij met zijn 2e onze hangmatten aan een boom geknoopt en een zeil er boven gehangen en toen........ Brak de hel los en wel letterlijk het begon heeeeeeeel hard te regenen en onze hangmatten werden nat. Met man en macht en half plassend in me broek van het lachen zijn wij opzoek gegaan naar stokken zodat de hangmatten droog konden blijven.
Na de regen zijn we een heel stuk naar beneden gelopen om vervolgens in de rivier omhoog te klimmen naar ons kamp. Het was best wel gevaarlijk omdat er een behoorlijk stroming stond en daar ging me vriend sjaak hij gleed uit en ik zag hem zo voorbij drijven ( dit is echt z'n film moment) gelukkig kon hij optijd een tak vast pakken en klom weer verder mee omhoog. Met mij voorop (jaja ik begin het te leren) hebben we ons kamp via het water bereikt.
Toen was het al onze laatste avond gezellig met zijn alle weer bij het vuur gegeten en ik en sjaak gingen slapen in onze honeymoon suite ( foto's vind je hier onder ) huilend van lachen zijn we de hangmat ingekrompen en toen we goed en wel lagen hoorde we aan de andere kant iemand uit zijn hangmat vallen. Je raad het natuurlijk wel ik kwam niet meer van het lachen.
Na een heerlijke nacht slapen kwam onze trip ten einde. Alles opruimen en de bus in want we moesten z'n 8 uur terug rijden naar Paramaribo. Goed en wel onderweg kregen we een telefoontje dat halve wegen de weg een stuk was ingestort vanwegen het slecht weer. Shiiiitttttttttt. Bij aankomst van de ingestorte brug zag het er positief uit ze waren al heel ver met het opnieuw opbouwen van de brug na ongeveer een dik uur wachten konden we verder (hier zijn Surinamers dan wel weer snel in) ohja halve wegen de terug weg zijn we ergens gestopt en elke keer als we weer verder gingen rijden moesten we eerst de bus aanduwen en wat doe ik....... Ga ik bij die uitlaat staan dus ik kreeg een hele roet walm over me heen. Super fijn ik zat dus zwart in die bus. Onderweg op de terug weg zijn we ook nog ergens gestopt om te schieten. Om de beurt mochten we met z'n groot geweer schieten super vet. Het filmpje staat op mijn instagram mocht je het willen zien.

Gisteravond dus veilig thuis gekomen, lekker gedouched en geslapen want vandaag ga ik voor het eerst kennismaken in het weeshuis. Spannend !!!!!!!!

Tot snel weer !!!
Xxxx Aukje

  • 14 September 2016 - 15:54

    Nita:

    Ha Auk,
    Wat een heerlijk, herkenbaar verhaal!
    Ben je ook al bij Zus en Zo geweest? Mocht je Etto (van de fietsverhuur) tegenkomen, doe hem de groeten!
    Geniet van het land, de mensen en het tempo....
    Hartelijke groet, Nita

  • 14 September 2016 - 23:44

    Elle:

    Leuke verhalen Aukje,

    Ga je volgen de komende maanden.
    Groetjes Elle

  • 15 September 2016 - 13:11

    Ellen:

    Ha ha ha ha ha
    Heerlijk verhaal dit, zo leuk om te lezen en te horen dat je het naar je zin hebt!
    Grtz, Ellen

  • 16 September 2016 - 10:50

    Ellen Molenaar:

    Ha Aukje,

    Leuk hoor om je verhalen te lezen! Veel succes de komende tijd, maar dat gaat helemaal goed komen volgens mij.

    Hartelijke groet,
    Ellen (M)

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Aukje

Voor 3 maanden in Suriname voor vrijwilligerswerk. In een weeshuis met kinderen die zijn mishandeld en misbruikt

Actief sinds 05 Sept. 2016
Verslag gelezen: 279
Totaal aantal bezoekers 6475

Voorgaande reizen:

03 September 2016 - 26 November 2016

Suriname

Landen bezocht: